نمای کرتین وال

دراین مقاله با شما عزیزان همراه هستیم تا درخصوص نمای کرتین وال به شما توضیحاتی ارائه کنیم و با مزیت های آن آشنا شویم .

نما به پوسته ساختمان معروف است و نقش بسیار مهمی در زیبایی و عایق بودن ساختمان و بنادارد. معماران معمولاً در انتخاب نمای ساختمان شرایط آب و هوایی، موقعیت جغرافیایی، تعداد طبقات و بودجه کارفرما را در نظر می گیرند.

با کمی تحقیق و نگرش در بافت شهری شاید اولین چیزی که نظر شما را جلب کند نمای ساختمان های موجود است که تاثیر بسزایی در زیبایی منطقه و شهر خواهد داشت. ممکن است بسته به سلیقه شخصی مان، برخی از نماها را دوست نداشته باشیم و گاهی منظره نظرمان را جلب کند و از تماشای آن خوشحال شویم.

نمای هر ساختمان اعم از مسکونی، اداری و … نقش بسزایی در زیبایی آن دارد و معماران و سازندگان به طراحی و اجرای آن بر روی مسائل مختلف از جمله موقعیت جغرافیایی و اقلیمی، تعداد طبقات ساختمان، سلیقه و سلیقه و … می پردازند. حتی باید بودجه کارفرمایان را درنظر داشته باشند  وبا مشکلاتی که برای طراحی و ساخت یک بنا مواجه میشوند سر وکله بزنند ,در این مسیر حتی انتخاب متریال لازم برای ساخت یک بنا و ساختمان تاثیرگذار خواهد بود .

نما برای کرتین وال یکی از سیستم های نما ساختمان است که دارای ساختار ایستا می باشد به گونه ای که کل وزن شیشه بر روی همان سازه و شاسی  کشی انجام شده می افتد و بار اضافی به ساختمان وارد نمی شود. این خاصیت که بار اضافه ای به ساختمان وارد نمیشود یکی از مزیت های مهم نسبت به سایر نمای ساختمان ها می باشد. نام دیگر این نما همان لامل است، در این سیستم تمامی فشارهای وارد شده توسط باد به ساختمان توسط همان لامل های افقی و عمودی جذب می شود و هیچ فشاری به بدنه و سازه اصلی ساختمان وارد نمی شود.

از مزایای این نما می توان به سبک بودن آن اشاره کرد. در این سیستم  نمای ساختمانی از پروفیل های آلومینیومی ویژه عمودی و افقی استفاده می شود که دارای ساختار و ساخت مجزا از بدنه اصلی ساختمان است که در جلوی ساختمان نصب می شود. در واقع مانند یک پرده زیبا و بادوام در جلوی قسمت اصلی ساختمان است و به همین دلیل از کلمه curtain wall برای این نما استفاده شده است. کرتین در زبان انگلیسی به معنای پرده است.

مزایای استفاده از نمای ساختمان کرتین وال :

1- مقاوم در برابر زلزله به دلیل وجود سازه مقاوم جدا شده از بدنه اصلی ساختمان.

2- جلوگیری از ورود بار اضافی به داخل ساختمان، وزن کل شیشه توسط همان سازه تحمل می شود و بار اضافی وارد ساختمان نمی شود.

3- در صورت طراحی اولیه مقاوم در برابر باد و جلوگیری از انتقال فشار باد به بدنه اصلی ساختمان.

4- سیستم کاملا ایزوله

5- زیبا و مدرن بودن

6- سرعت اجرای بالا

7- موثر و کم هزینه نسبت به سایر نماها

اگر بخواهیم ساده و مختصر توضیح دهیم نمای کرتین وال مجموعه ای از سازه های آلومینیومی است که در جلوی ساختمان نصب شده است که از طریق یک سری اتصالات پروفیلی به بدنه اصلی یاهمان صفحات افقی متصل می شود. اتصالات در پروفیل های افقی پنجره های دو جداره با امکان نصب  پنجره های بازشوهای خارجی در این سیستم می توان از انواع شیشه های  مختلف برای پنجره های دوجداره و پنجره های آلومینیومی استفاده کرد.

نمای کرتین وال  یکی از کامل ترین و بادوام ترین انواع نمای شیشه ای می باشد که بیشترین سهم را  در ساخت و طراحی ساختمان های مدرن به خود اختصاص داده است. سیستم اسپایدر و یونیتاز از دیگر نماهای شیشه ای مورد استفاده هستند.

از زمان های قدیم نوعی نمای شیشه ای  به نام فریم لس استفاده می شد که امروزه بسیار کمتر مورد استفاده قرار می گیرد اما عموم مردم این نمای شیشه ای را با نمای کرتین وال اشتباه می گیرند. در نمای شیشه ای فریم لس قدیمی، در داخل محل مورد نظر، جعبه های آهنی به صورت توری پردازش می شوند که عناصر فریم لس در آن قرار گرفته و به آن پیچ می شوند. یکی از معایب مهم این سیستم این است که خطای زیرسازی جعبه آهنی باعث عدم تعادل در فاصله بین المان های فریم لس می شوند. این بدان معنی است که لبه های یونیت های فریم لس ممکن است تراز نباشند. یکی دیگر از معایب این سیستم فریم لس قدیمی وضعیف بودن قطعات بازشو و شکستگی لولاهای آن است که به مرور زمان نیاز به خدماتی مانند تعویض لولا خواهید داشت. امروزه استفاده از نماهای فریم لس  قدیمی به دلیل مشکلات فراوان کنار گذاشته شده است.

اما نمای کرتین وال را می توان بهترین و بادوام ترین نمای شیشه ای موجود دانست. استحکام بالا، ایمنی بسیار خوب، کاهش تبادل هوا، کاهش صداهای مزاحم، زیبایی و مدرن بودن را می توان از نکات برجسته نمای دیوارهای معلق (کرتین وال ) دانست. در واقع نمای کرتین وال را می توان یک دیوار شیشه ای کامل دانست که در آن تمامی نکات ایمنی و رعایت شده رعایت شده است. درنمای کرتین وال لامل های مخصوص به وسیله براکت ها به سازه اصلی سازه از پیش جوش داده شده متصل می شوند. البته لامل ها با توجه به ارتفاع و میزان فشار وارده دارای سایزهای مختلفی بودند که قبلا به صورت کارشناسی محاسبه میشوند. سپس پروفیل های عمودی (ترنزوم ها) با شرایط خاصی  بر روی آن سوار می شود و سپس نوبت به نصب لاستیک های آب بندی و هوا بندی کردن شیشه ها میشود .

در نمای کرتین وال  می توان از انواع شیشه دوجداره معمولی، سکوریت و لمینت با اندازه ها و ساختارهای مختلف استفاده کرد. نمای کرتین وال را می توان در دو حالت فریم لس و فیس کپ اجرا کرد. در حالت فریم لس شیشه ها با فاصله بسیار کمی در کنار هم قرار می گیرند و فضای بین آنها با چسب های مخصوص مهر و موم می شود. در حالت فیس کپ کاور آلومینیومی از نمای بیرون بین شیشه ها نمایان خواهد بود  و هر کدام از شیشه ها به حالت تایل های جداگانه مشاهده خواهند شد.

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم شمارو از مزیت های استفاده از نمای کرتین وال آگاه کنیم, و شمارا در انتخاب  یک نمای ساختمانی بروز و با شرایط مطلوب آگاه کرده باشیم .

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *